Prinsjesdag 2020: deze ondernemers lopen een mooie opdracht mis

Stuur ons een bericht


We proberen binnen 2 werkdagen te reageren.
Verder gelden deze spelregels.
Annuleren
? Contact
15-09-2020

Geen troonrede in de Ridderzaal dit jaar, geen koets door Den Haag, geen mensenmassa’s op de been. Dit jaar is Prinsjesdag totaal anders. En dat hebben al die ondernemers gemerkt die normaliter zorgen dat de hele dag gesmeerd loopt. ‘Corona sloeg in als een bom.’

‘Ik keek er zo naar uit’

Marijke Verschoor | Ruud Verschoor Verhuur | Hellevoetsluis

 

'Dat Prinsjesdag niet doorgaat, vind ik jammer. Echt jámmer. Normaal gesproken zouden we daar nu druk mee bezig zijn. Vorig jaar plaatsten we 2.600 dranghekken langs de route die de – toen Glazen – Koets aflegde naar het Binnenhof. Onder begeleiding van de politie, want je werkt middenin het verkeer.'

'En nu? Nu niks. Corona sloeg in als een bom. Van de ene op de andere dag was er niets meer. Begin maart begint het evenementenseizoen. Onze hele agenda zat vol. Maar ineens werd alles afgelast. Een dansfeest hier, een dorpsfeest daar. De Rotterdamse marathon. Dat Prinsjesdag werd afgeblazen, had ik wel verwacht. Je wilt niet dat er een hele mensenmassa op de been komt. Maar een teleurstelling is het natuurlijk wel.'

'Prinsjesdag vormt niet onze grootste inkomstenbron. Maar het is zo’n bijzonder project – ik keek er het hele jaar naar uit. Prinsjesdag hóórt gewoon bij de Nederlandse cultuur. Die hele toer door de stad, de koning en koningin die zwaaien. Van jongs af aan keek ik ernaar op de televisie. En ineens doe je zelf mee. Ik vond dat altijd heel mooi.'

 

Het artikel gaat na de foto verder

Dit jaar is Marijke Verschoor niet in touw voor Prinsjesdag. Jammer vindt ze. ‘Echt jámmer .’ Dus dat wordt weer ouderwets televisie kijken om het te volgen
Dit jaar is Marijke Verschoor niet in touw voor Prinsjesdag. Jammer vindt ze. ‘Echt jámmer .’ Dus dat wordt weer ouderwets televisie kijken om het te volgen
Foto: Dida Mulder

'Gelukkig ben ik geen negatief persoon. En ik heb hier heerlijke jongens en meiden rondlopen. We hebben flink onderhoud gepleegd aan ons materiaal. Alles kaal schuren, opnieuw lakken. Dat kostte dágen, maar we bleven tenminste bezig. In het begin hadden we het zelfs druk. Ahoy werd omgebouwd tot noodhospitaal – dat trouwens nooit in gebruik is geweest – en wij leverden daar afzettingshekken voor. Ook wordt ons materiaal gebruikt voor teststraten.'

 

'Onze omzet is met 80 procent gedaald'

 

'Onze omzet is met 80 procent gedaald. Nu krijgen we looncompensatie van het Rijk. Alle materialen en heftrucks? Mijn eigendom. Ik ben al 42 jaar ondernemer en heb een potje kunnen opbouwen. Verder kan ik nog altijd materiaal verkopen. Maar wat als straks alles weer opstart? Dan heb ik zelf niks meer. Dat risico wil ik niet lopen. En als het níet opstart? Ik ben diverse ideeën met de jongens aan het bespreken. Nee, ik kan nog geen tipje van de sluier oplichten. Wacht maar af.'

'Mijn kinderen zijn bezorgd over mij. Ze laten mij zelfs geen boodschappen doen. 'We willen je niet kwijt', zeggen ze dan. Ik ga in elk geval Prinsjesdag volgen op de televisie. Net als vroeger.'


‘Ik hoopte juist op zo’n leuke opdracht’ 

Ton Verzijl | Freelance bloemen-arrangeur | Den Haag

 

'Zeven jaar op rij mocht ik de bloemen doen in de Ridderzaal. Je zou dan denken dat ze tevreden met je zijn, maar omdat de locatie dit jaar de Grote Kerk is, is de organisatie overgegaan van de Eerste Kamer naar een evenementenbureau. Die vroeg bloemisten om een offerte uit te brengen. Volgens mij had ik een mooie offerte gemaakt, gebaseerd op mijn arrangementen in de Ridderzaal. Ik kreeg een mailtje terug dat ik het helaas niet was geworden. Daar kun je het dan mee doen.'

'Ik weet ook niet wie het nu wel is geworden. Was die goedkoper? Het aantal bloemstukken stond vast, maar als je minder stelen gebruikt, ben je natuurlijk goedkoper uit. Misschien zijn ze zelfs nog lager gaan zitten als gevolg van de coronacrisis.'

 

Het artikel gaat na de foto verder

Geen bloemen voor Prinsjesdag dit jaar. De coronacrisis pakte voor Ton Verzijl dramatisch uit. Want niet alleen die opdracht liep hij mis, ook evenementen gingen niet door, workshops. ‘Misschien moet ik een baan gaan zoeken’
Geen bloemen voor Prinsjesdag dit jaar. De coronacrisis pakte voor Ton Verzijl dramatisch uit. Want niet alleen die opdracht liep hij mis, ook evenementen gingen niet door, workshops. ‘Misschien moet ik een baan gaan zoeken’
Foto: Dida Mulder

'Met mijn vrouw deed ik altijd de voorbereiding. Op de dag zelf waren we met vijf man bezig. De grootste bloemstukken zette ik ter plaatse in elkaar. De uitdaging was altijd de timing: de knoppen open en tegelijkertijd de bloemen zo vers mogelijk.'

 

'voor een zzp'er als ik is het werk opgehouden door corona'

 

'Ik baal hier natuurlijk wel van, en vraag me meteen af of ik nog in beeld ben voor volgend jaar. Ik hoopte juist op zo’n leuke opdracht, want voor een zzp’er als ik is het werk opgehouden door corona. Tot twee jaar geleden had ik de winkel nog. Nu zijn de evenementen en tv-programma’s waar ik normaal voor werk weggevallen, net als de workshops en trainingen in het buitenland die ik gaf. Ik ben nu 64 en moet het nog drie jaar zien uit te zingen. Dat had ik als zzp’er willen doen. Als dat niet lukt door corona, moet ik een baan gaan zoeken. Andere bloemisten helpen of bloemen inpakken op de veiling. Dat is wel heel wat anders dan bloemstukken maken voor Prinsjesdag, maar er moet toch brood op de plank komen.'

'Als de troonrede op tv komt, ga ik wel even kijken naar de bloemen, want ik ben natuurlijk benieuwd naar wat het geworden is. Ik ga uit van klassieke bloemstukken, want in zo’n historisch gebouw moet je niet met moderne bloemstukken komen.'


‘Ik ben gaan omdenken’

Berry Rutjes | Hoedenmaker | Den Haag

 

'Dat Prinsjesdag niet doorgaat in de gebruikelijke vorm vind ik – kort en krachtig – waardeloos. Ik verwacht hooguit een kwart van de reguliere opdrachten, dus dat zijn maar een paar hoeden. Alleen Kamerleden en bewindslieden mogen dit jaar komen, en niet de partners en ambassadeurs. Het wordt passen en meten in de Grote Kerk, die meer corona­ruimte biedt dan de Ridderzaal. Ik hoop dat het toch een beetje gezellig gaat ogen. Dames die er dit jaar niet bij mogen zijn, komen toch even in de winkel langs om dat te melden. Dat vind ik wel aardig van ze.'

 

Het artikel gaat na de foto verder

‘Ik zet mijn kennis en kunde nu anders in’, zegt hoedenmaker Berry Rutjes. Dat moet ook wel nu zoveel hoedenevenementen niet doorgingen dit jaar   
‘Ik zet mijn kennis en kunde nu anders in’, zegt hoedenmaker Berry Rutjes. Dat moet ook wel nu zoveel hoedenevenementen niet doorgingen dit jaar  
Foto: Dida Mulder

'Ik maak een hoedencollectie voor in de hoedensalon en daarnaast natuurlijk hoeden in opdracht. Daar heb ik minimaal drie weken voor nodig. Ik kijk naar de vorm van het gezicht, de kleur van de ogen en de lengte van het haar. Ik bouw hoeden om mensen heen zeg maar. Prinsjesdag zal dit jaar op hoedengebied minder uitbundig worden, meer classy en strak. Dat komt goed uit, want ik ben niet van het schreeuwerige. Ik wil de beste versie van jezelf maken, elegant. Klanten zijn nu onzeker, merk ik, ze vragen zich af waar het heen gaat dit jaar.'

 

'prinsjesdag is belangrijk voor me, ook als uithangbord voor mijn winkel'

 

'Prinsjesdag is wel belangrijk voor me, ook als uithangbord voor mijn winkel, maar ik was natuurlijk al langer bezig met de coronacrisis. Hoedenevenementen als de paardenrennen in Ascot gingen niet door. Bij de dodenherdenking in Amsterdam was er naast de koningin welgeteld één hoed te zien op het plein – dat was er dan wel één van mij. In crisistijd wordt er het eerst bezuinigd op luxe. Ik heb de tijd goed gebruikt om te gaan omdenken. Ik gaf al dertig jaar les in het maken van hoeden. Met hulp van een business coach heb ik dat uitgebouwd tot een online masterclass. Ook in mijn atelier geef ik nog les, met in achtneming van de coronaregels. Ik zet mijn kennis en kunde dus anders in. Je kunt zelfs zeggen dat dit dankzij corona versneld van de grond is gekomen.'

'Ik weet dat andere ondernemers slechter af zijn. Als zelfstandige kan ik sneller schakelen dan een groot bedrijf. Ik werk veel met zzp’ers en stagiairs. Die laatsten mochten de afgelopen tijd niet vanwege corona, maar sinds 1 september mag het gelukkig weer wel.'

 

Op de hoogte blijven van onze beste artikelen? Schrijf je dan gratis in voor onze nieuwsbrief.  

 

Paul Scheer
redacteur Forum
+31 70 3490 169
Sang-Ah Yoo
freelance redacteur Forum
+31 70 3490 165